GrammaticaDidactiek
Wat vind je hier?

Op deze pagina vind je materiaal voor taalbeschouwing, ontwikkeld voor de nieuwe kerndoelen en eindtermen. Vanuit een didactisch model Taalbeschouwing zijn werkvormen ontwikkeld als illustratie van praktische toepassingen in de klas.

Direct naar
Taalbeschouwing voor het Basisonderwijs

In 2024 is ter gelegenheid van de Lente2daagse 2024 van LOPON2 een bundel met werkvormen voor Taalbeschouwing in het po ontwikkeld. De werkvormen zijn gebaseerd op een didactisch model voor Taalbeschouwing, dat is afgeleid van een model voor Linguïstisch Redeneren dat door Dielemans & Coppen is afgeleid van een model voor historisch redeneren van Van Drie en Van Boxtel.

De werkvormen laten zien hoe je het didactische model kunt gebruiken voor taalbeschouwing ten behoeve van taalanalyse (taal als systeem), maar ook voor de incidentele bespreking van taalkwesties die tijdens de lessen kunnen opduiken.

Hoewel de werkvormen voor de basisschool zijn ontwikkeld, geven ze ook een indruk hoe je in de onderbouw van het vo, en zelfs in de bovenbouw te werk zou kunnen gaan. Je kunt de werkvormen aanpassen aan je eigen doelgroep (wellicht ook in het kader van het nt2-onderwijs). Graag horen we feedback!